Wśród przedstawicieli nauki klubowy zakaz stadionowy rodzi wątpliwości natury konstytucyjnej. W efekcie już dwukrotnie przepisy art. 14 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (dalej - u.b.i.m.) były przedmiotem wniosków do Trybunału Konstytucyjnego (TK) o zbadanie ich zgodności z Konstytucją RP.
W 2010 r. wniosek złożyła grupa posłów, która zarzucała art. 14 u.b.i.m.
niezgodność z Konstytucją RP w szczególności z:
- art. 31
ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 wyrażającym zasadę wyłączności ustawy w
sferze wolności i praw człowieka oraz zasadę proporcjonalności w
ograniczaniu korzystania z konstytucyjnych praw i wolności,
- art. 42
ust. 1 wyrażającego zasadę wyłączności ustawy w regulowaniu przepisów o
charakterze represyjnym,
- art. 77
ust. 2 w związku z art. 45 ust. 1 wyrażającego prawa do sądu.
Sprawa zawisła przed Trybunałem Konstytucyjnym (sygn. K 3/11) i została
zakończona postanowieniem TK z 7 XII 2011 r. o umorzeniu postępowania z powodu
niedopuszczalności wydania wyroku (ze względu na koniec kadencji Sejmu RP VI
kadencji i związaną z tym zasadę dyskontynuacji).
Obecnie w Trybunale Konstytucyjnym zawisła sprawa na wniosek Rzecznika Praw
Obywatelskich (RPO) z 2014 r. (sygn. K 47/14). RPO wniósł (Wniosek RPO do TK z 3 XII 2014 r.) o
stwierdzenie niezgodności art. 14 ust. 1, 1a i ust. 5 u.b.i.m. z art. 2 w zw. z
art. 87 ust. 1 i z art. 73 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP. Należy jednak
podkreślić, że RPO złożył wniosek jeszcze przed wejściem w życie nowelizacji
u.b.i.m. z 11 IX 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1707), która wprowadziła
możliwość zaskarżenia orzeczenia o klubowym zakazie stadionowym do sądu, a
sprawa nie została jeszcze rozpoznana przez Trybunał (stan na 8 III 2017 r.).
Prowadząc rozważania dotyczące konstytucyjności art. 14 u.b.i.m. należy
stwierdzić, że ustawodawca umożliwił organizatorowi stosowanie klubowego zakazu
stadionowego za naruszenia prawa prywatnego, jakim są regulaminy. Nie są to
akty wydawane przez podmioty konstytucyjnie upoważnione do stanowienia aktów
powszechnie obowiązujących, a jednocześnie nie mają formy wskazanej dla
tych aktów w Konstytucji RP. Należy przy tym podkreślić, że bez wątpienia
zawierają one normy o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, co potwierdził TK
w wyroku z 12 VII 2001 r., sygn. SK 1/01, za nieprzestrzeganie których grozi
klubowy zakaz stadionowy (wyrok TK z 12 XII 2011 r., sygn. P 1/11). Wydaje
się więc, że przepisy art. 14 ust. 1 i 1a u.b.i.m. mogą uchodzić za niezgodne z
art. 87 ust. 1 Konstytucji RP.
Ponadto, karanie jednostki za zachowania przewidziane w regulacji, która
nie stanowi prawa powszechnie obowiązującego można uznać sprzeczne z
konstytucyjnymi zasadami zaufania obywatela do państwa i stanowionego przezeń
prawa i zasad poprawnej legislacji, a tym samym art. 14 ust. 1 i 1a u.b.i.m.
budzą wątpliwości co do ich zgodności z art. 2 Konstytucji RP, z którego
wynikają te zasady.
Równocześnie regulacja z art. 14 ust. 1, 1a i 5 u.b.i.m. w zakresie, w
jakim przewiduje wymierzenie represyjnego środka w postaci klubowego zakazu
stadionowego za naruszenie jednego z regulaminów, mającego charakter
publicznoprawny, zdaje się pozostawać w kolizji z art. 73 w zw. z art. 31 ust.
3 Konstytucji RP. Uznać ją można bowiem za nadmierne i nieproporcjonalne
ograniczenie prawa dostępu do dóbr kultury wydane na podstawie aktów nie
mających przymiotu powszechnie obowiązujących.
Wątpliwości do zgodności z Konstytucją RP instytucji klubowego zakazu stadionowego
niestety wciąż nie zostały rozstrzygnięte. Sprawa przed Trybunałem
Konstytucyjnym o sygn. K 47/14 czeka na rozpatrzenie.
W skrócie:
- Konstytucja
gwarantuje dostęp do dóbr kultury, w tym również do udziału widowisku
sportowym (zgodne stanowisko przedstawicieli doktryny);
- Prawo
to może oczywiście zostać ograniczone, ale wyłącznie w sytuacjach i trybie
przewidzianym przez ustawy, a nie przez nieokreślone akty blankietowe,
jakimi są regulamin obiektu (terenu), czy regulamin imprezy masowej;
- Ograniczenie
to ma charakter publicznoprawny, tj. zakaz odbiera możliwość wstępu
również na inne mecze piłki nożnej lub sportowe imprezy masowe
podwyższonego ryzyka na terenie kraju;
- Procedura
odwoławcza w związku z ograniczeniem konstytucyjnych praw również powinna
zostać określona ustawowo, a w u.b.i.m. jest ona pozostawiona woli
organizatora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz